Друк

Позашкільна освіта

69360934 2478672842196265 666849971135315968 oЗаклади позашкільної освіти 

Нормативно-правова база позашкільної освіти

                                                                                 Найвище завдання будь-якої творчості –
                                                                                 знайти незвичайне в звичайному
і звичайне у фантастичному.
Дідро

У час реформування державної освітньої політики, а саме реалізації засад Нової української школи, важлива роль належить позашкільній освіті, яка здатна доповнювати, поглиблювати, розширювати межі дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти.

У ст.14 Закону України «Про освіту» визначено, що метою позашкільної освіти є розвиток здібностей дітей та молоді у сфері освіти, науки, культури, фізичної культури і спорту, технічної та іншої творчості, здобуття ними первинних професійних знань, вмінь і навичок, необхідних для  їх соціалізації, подальшої самореалізації та професійної діяльності. З огляду на зазначене, пріоритетом реалізації регіональної освітньої політики є створення сучасної моделі освітнього простору системи позашкільної освіти, відкритого для будь-якої дитини, де вона могла б знайти себе, реалізуватися, вибрати свою освітню траєкторію та набути ключових компетентностей потрібних для успішної самореалізації.

З цією метою розроблено Стратегію розвитку позашкільної освіти Київської області, в основу якої покладено сучасну модель позашкільної освіти. Зазначена модель визначає основні вектори розвитку позашкільної освіти області. Основою зазначеної моделі позашкільної освіти є обласні проєкти «Позашкільна освіта – простір креативу та творчості», «Школа патріотизму», «Позашкілля – простір творчих можливостей», «Світ позашкілля для особливої дитини», «Школа лідерської майстерності».

В області сформовано дієву систему роботи щодо створення сучасного простору для розвитку творчих можливостей кожної дитини. На етапі реформування системи освіти розвивається мережа закладів освіти нового типу. У структурі закладів загальної середньої освіти розпочали освітню діяльність нові заклади позашкільної освіти. Так, у Миронівському районі діє опорний заклад освіти «Карапишівський академічний ліцей – центр позашкільної освіти»; у Білоцерківському районі функціонує освітній округ-опорний заклад освіти «Шкарівський академічний ліцей – центр позашкільної освіти»; у Рокитнянському районі – Комунальний заклад Рокитнянської районної ради «Рокитнянський ліцей – Мала академія наук»; у Богуславському районі функціонує навчально-виховне об’єднання «Ліцей №3 – Мала академія наук»; у Ковалівській ОТГ та Макарівському районі у структурі ОЗ ЗСО «Ковалівський ліцей» та КЗ «Ясногородська гімназія-освітній центр» діють структурні підрозділи позашкільної освіти.64476278 2224531367595736 7160293416868249600 n

У 2020 році мережу закладів позашкільної освіти збільшено на сім закладів. На сьогодні у системі освіти області функціонує 82 заклади позашкільної освіти (у минулому році 73 заклади).

Щороку кількість дітей охоплених позашкільною освітою зростає. Так, у закладах освіти Київщини позашкільною освітою охоплено понад 156 тис. дітей. Значно зріс контингент вихованців закладів позашкільної освіти. Так, у гуртках та творчих об’єднаннях 82 закладів позашкільної освіти навчається близько 86 тис. вихованців.

Найвищі показники охоплення дітей та учнівської молоді гуртковою роботою у закладах позашкільної освіти Поліського (87%), Іванківського (75,5%), Сквирського (65%), Кагарлицького (63%), Богуславського (52%), Переяслав-Хмельницького (73%) районів, Баришівської (74%) та Узинської (67%) ОТГ та міста Василькова (62%), у яких показник охоплення позашкільною освітою значного вищий від середнього обласного показника.

У закладах загальної середньої освіти гуртковою роботою охоплено понад 57 тис. учнів. У 29 дитячо-юнацьких спортивних школах свою спортивну майстерність удосконалюють понад 13 тис. дітей та підлітків.

20200122 121455

Децентралізація спонукає до перегляду підходів щодо моделювання і системи позашкільної освіти, оскільки важливо в умовах змін зберігати і розвивати цю систему як невід’ємну складову системи безперервної освіти, а також забезпечити надання якісної позашкільної освіти дітям, які проживають в об’єднаних територіальних громадах.

На сьогодні в об’єднаних територіальних громадах області функціонує 11 закладів позашкільної освіти (у минулому році два заклади позашкільної освіти). Зокрема, розпочали освітню діяльність два новостворені заклади позашкільної освіти, а саме: в Узинській ОТГ було відкрито Центр розвитку дітей та молоді, у Великодимерській ОТГ – Центр культури, дозвілля та спорту. Вісім закладів увійшов до складу ОТГ після їх створення, а саме: у Тетіївській ОТГ – Центр позашкільної освіти, у Миронівській ОТГ – Центр дитячої та юнацької творчості, у Баришвській ОТГ – Центр позашкільної роботи «Мрія», у Березанській ОТГ – Центр дитячої та юнацької творчості «Надія», у Бучанській ОТГ – Центр позашкільної освіти, у Ржищівській ОТГ – Будинок дитячої та юнацької творчості,в Обухвській ОТГ – Обухівський міський центр творчості дітей, юнацтва та молоді «Романтик» та Центр військово-патріотичного виховання.У Ковалівській ОТГ у структурі Ковалівського освітнього округу опорного закладу загальної середньої освіти «Ковалівський ліцей» діє структурний підрозділ позашкільної освіти.У решті ОТГ створена мережа гуртків за основними напрямами позашкільної освіти на базі закладів загальної середньої освіти.

20171031 DSC 0082

Відповідно до Стратегії розвитку Київської області на період до 2020 року департаментом освіти і науки Київської облдержадміністрації реалізується проєкт «Самоврядування дітей та учнівської молоді Київщини».

У рамках зазначеного проєкту в області продовжує розвиватись дитячий лідерський рух. Протягом 2019 року в області збільшилася кількість міських (районних, територіальних) органів самоврядування дітей та учнівської молоді, зокрема функціонує 54 органи учнівського самоврядування (у минулому році 44). До діяльності в обласній раді дітей Київщини долучились лідери новостворених територіальних громад.

Загальну координацію діяльності районних, міських органів учнівського самоврядування здійснює обласна рада дітей Київщини. У структурі обласної ради дітей Київщини працює 5 комісій з різних напрямів діяльності, які координують роботу з реалізації різних програм та проєктів, а саме комісія освіти та захисту прав дітей; партнерства та зв’язків з громадськістю; з питань культури, дозвілля та волонтерської діяльності; екології, спорту та здорового способу життя; толерантності та духовного розвитку.

Дитячий лідерський рух сьогодні – це погляд у майбутнє. Адже, він є одним із важливих та дієвих інститутів соціалізації особистості, який дає можливість реалізувати інтереси, ініціативи, забезпечує здатність самостійного прийняття рішень, спроможність розвивати й удосконалювати здібності – це те, що вирізняє лідерів із-поміж великої кількості людей. І цей багаж компетентностей  є платформою для успішного дорослого життя.

50069591 2551785448172183 1465709279691407360 n

Потенціал учнівського самоврядування надзвичайно потужний. Діти-лідери є генераторами  багатьох важливих ідей, ініціатив та проєктів.

Серед важливих пріоритетів над якими працюють діти-лідери Київщини є:

  • формування HR-лідера нової генерації;
  • діджіталізація у реалізації стартапів;
  • формування в учнів соціальної і громадянської компетентності;
  • булінг у дитячому середовищі;
  • формування правової культури особистості учня.

Втілюючи пріоритетні напрями діяльності, лідери обласної ради дітей Київщини реалізують  ряд програм та проєктів: «Правильний вибір професії – успішне майбутнє», «Маршрути співпраці», «Імідж обласної ради дітей Київщини», «Партнерство – основа успішної діяльності», «Я – громадянин» та інші.

Протягом року діє обласна Школа лідерів учнівського самоврядування. У рамках якої обговорюються кращі дитячі лідерські ініціативи, проєкти, справи; процеси розвитку дитячого лідерського руху на Київщині.

А ще, представники ОРДК входять до складу Національної ради дітей та молоді. Протягом року діти-лідери Київської області на Всеукраїнському форумі Національної ради дітей та молоді беруть участь в обговоренні питань, які стосуються сучасних викликів  життя дитини. Діти-лідери долучились до промоції та адвокації  питання покращення шкільного харчування, запобігання булінгу, кібербулінгу, насильства у сім`ї та небезпеки на дорогах. Ці важливі питання обговорені дітьми -лідерами у регіонах області.

Обласна рада дітей Київщини плідно співпрацює з державними установами, органами місцевого самоврядування, громадськими організаціями та об’єднаннями, з студентськими та молодіжними радами в напрямку реалізації лідерських проєктів, у рамках яких проводяться воркшопи, профорієнтаційні квести, тренінгові заняття, майстерки, лідерські диспути тощо.

У новому році серед ключових векторів діяльності ОРДК визначено:

конструктивну участь дитячих лідерських організацій у соціально-культурному  житті області; формування соціального інтелекту кожного лідера через участь у реалізації різних проєктів; запровадження ТНОД-технології (технологія новітньої організації дозвілля); демократизацію атмосфери у дитячих колективах; реалізацію концепт-ідеї «Сім звичок високоефективного підлітка»             .

Національним пріоритетом є соціальна адаптація та інтеграція в суспільство дітей з особливими потребами шляхом організації їх навчання у закладах освіти. Позашкільна освіта відіграє важливу роль для таких дітей у становленні, розвитку, соціалізації та визначенні життєвих пріоритетів. З цією метою в закладах позашкільної освіти реалізується проєкт «Світ позашкілля для особливої дитини».

бойко 1

Заклади позашкільної освіти області створюють сприятливе освітнє середовище для надання якісних освітніх послуг та соціалізації таких дітей. Діти з особливими освітніми потребами навчаються у 61 закладі позашкільної освіти області. Гуртковою роботою охоплено близько 1000 таких дітей, які відвідують гуртки соціально-реабілітаційного, гуманітарного, оздоровчого та художньо-естетичного напрямів позашкільної освіти.

Для отримання позитивного результату освітньої діяльності при роботі з дітьми з особливими освітніми потребами на локальному рівні запроваджуються технології  арттерапії, зокрема: ізотерапія, музикотерапія та технології екотерапії. Активно в цьому напрямку працюють заклади позашкільної освіти Баришівського, Вишгородського, Згурівського, Іванківського, Києво-Святошинського, Переяслав-Хмельницького,  Таращанського, Яготинського районів та міст Біла Церква, Бориспіль, Васильків, Фастів, КЗ КОР «Центр творчості дітей та юнацтва Київщини». 

З метою реалізації соціальних проєктів, соціально-реабілітаційних програм, проведення різних заходів для таких дітей заклади позашкільної освіти тісно співпрацюють із інклюзивно-ресурсними, оздоровчими центрами, молодіжними центрами реабілітації інвалідів тощо.

Місія позашкільної освіти області – полягає у розвитку здібностей кожної дитини, де вона могла б знайти себе, реалізуватися, вибрати свою освітню траєкторію та набути ключових компетентностей, потрібних для здобуття первинних професійних знань, вмінь і навичок, необхідних для їх соціалізації, подальшої самореалізації та професійної діяльності.