Друк

Позашкільна освіта

pozashkil

Позашкільні заклади освіти 

Нормативно-правова база позашкільної освіти

У час реформування державної освітньої політики, а саме реалізації засад Нової української школи, важлива роль належить позашкільній освіті, яка здатна доповнювати, поглиблювати, розширювати межі дошкільного, загального середнього, професійного, вищого рівнів освіти.

У ст.14 нового базового Закону «Про освіту» визначено, що метою позашкільної освіти є розвиток здібностей дітей у сфері освіти, науки, культури, фізичної культури і спорту, технічної та іншої творчості, здобуття ними первинних професійних знань і вмінь, навичок, необхідних для соціалізації, подальшої самореалізації та професійної діяльності. З огляду на зазначене, пріоритетом реалізації регіональної освітньої політики є створення сучасної моделі освітнього простору системи позашкільної освіти, відкритого для будь-якої дитини, де вона могла б знайти себе, реалізуватися, вибрати свою освітню траєкторію та набути ключових компетентностей потрібних для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці.

Основою такої моделі є інноваційні проекти «Позашкілля – простір творчих можливостей», «Школа лідерської майстерності», «Світ позашкілля для особливої дитини» Програми розвитку системи освіти Київської області на 2016 – 2018 роки (Напрям 5 «Позашкільна освіта»), яка є орієнтиром для керівників регіональних рівнів.

Головною умовою успішності реалізації проекту «Позашкілля – простір творчих можливостей» є формування творчого освітнього середовища, яке сприяє творчій діяльності дітей і підлітків та забезпечує їх співробітництво.

В області сформовано ефективну систему роботи щодо створення простору творчих можливостей для кожної дитини. Її успішно вирішують 72 заклади позашкільної освіти.

Важливо зазначити, що завдяки спільним зусиллям органів виконавчої влади та місцевого самоврядування,  протягом року розширено мережу закладів позашкільної освіти. Зокрема, розпочали освітню діяльність три нові заклади позашкільної освіти – Центр військово-патріотичного виховання та допризовної  підготовки в м. Обухів, Центр військово-патріотичного виховання «Гарт» у м. Фастів, Мала академії наук учнівської молоді в м. Ірпінь та прийнято рішення про створенняЦентру національно-патріотичного виховання Броварської міської ради у м. Бровари й  Центру розвитку дітей та молоді в Узинській міській об’єднаній територіальній громаді.

Пріоритетним завданням у системі позашкільної освіти є максимальне охоплення дітей різними її формами, аджепозашкільної освіти сприяє допрофесійній та професійній підготовці дітей та учнівської молоді, яка здійснюється через функціонування сучасних творчих об’єднань за профілями. За статистичними даними в освітній системі регіону позашкільною освітою охоплено близько 145  тис. дітей, що становить 74 % від загальної кількості учнів закладів загальної середньої освіти. Порівняно з попереднім роком кількість дітей у гуртках, секціях, творчих об’єднаннях зросла на 7740 осіб (у минулому 2016/2017 н.р. 137051 дитина, що становило 73%).

as2

У гуртках та творчих об’єднаннях 72 закладів позашкільної освіти області навчалось 75515 вихованців, що становило 38,6% від загальної кількості учнів закладів загальної середньої освіти області. Кількість вихованців закладів позашкільної освіти у порівнянні з попереднім навчальним роком збільшилась на 5313 дітей (у минулому році навчалось 69752 вихованці, що становило 37,1%).

В області функціонувало 31 дитячо-юнацька спортивна школа системи освіти, де навчалося 14236 юних спортсменів, що на 434 більше, ніж у попередньому навчальному році, та становило 7,3 % від загальної кількості учнів в області (у 2016/2017 н.р. – 13802 дитини – 7,1 %).

У гуртках, які функціонують на базі закладів загальної середньої освіти Київської області, навчалось 55040 дітей, що становило 28,1%.

Одним із важливих завдань сьогодення є питання створення умов для здобуття якісної позашкільної освіти дітьми, які проживають в об’єднаних територіальних громадах. З цією метою необхідно забезпечити єдність підходів до формування структури закладів освіти в ОТГ, передбачивши діяльність галузі позашкільної освіти. Результатом подібної взаємодії є розширення освітнього поля можливостей вихованців, розвиток їх компетентностей та соціальної адаптації, а це той результат, який вимагає сучасна українська освіта.

 

26 06 17 36 6

Органи управління освітою об’єднаних територіальних громад, розуміючи вагомість позашкільної освіти, забезпечують організацію системної роботи, яка передбачає гармонійне співвідношення різних напрямів, засобів, методів виховання дітей у процесі освітньої діяльності.

У Тетіївській об’єднаній територіальній громаді позашкільну освіту дітям надає Тетіївський центр позашкільної освіти, який увійшов до складу ОТГ, в Узинській ОТГ – новостворений Центр розвитку дітей та молоді. У решті ОТГ позашкільну освіту діти здобувають у гуртках, які функціонують у закладах загальної середньої освіти.

Надзвичайно актуальним в умовах Нової української школи є практичний компонент змісту діяльності закладу позашкільної освіти, який забезпечує та посилює соціальні практики, сприяє формуванню єдиного регіонального освітнього простору.

Створення моделі соціально-культурного простору закладів позашкільної освіти для розвитку творчої особистості, здатної до успішної самореалізації, є одним із пріоритетних завдань органів державної влади, місцевого самоврядування та закладів освіти. Протягом навчального року закладами позашкільної освіти регіонів області проведено понад 4 тис. масових заходів, (минулого навчального року  – 3646),  в яких взяли участь близько 200 тис. дітей та учнівської молоді області (2016/2017 н. р. –171611 учасників).

sa12

З метою створення сприятливих умов для пошуку, підтримки обдарованих дітей та розвитку їх творчих здібностей, а такожформування в дітей та учнівської молоді громадянської активності протягом навчального року проведено 50 обласних масових заходів з дітьми та учнівською молоддю області, на проведення яких з обласного бюджету було виділеноблизько 800 тис. грн. (у 2016/2018 н. р. – понад 500 тис. грн.).

Одним із ключових завдань Нової Української Школи є формування в дітей та учнівської молоді громадянської активності. Виховання сучасного громадянина й патріота своєї держави вимагає нових форм та методів роботи з учнівською молоддю, тому в області запроваджено інноваційну модель виховання соціально активного громадянина через реалізацію проекту «Школа лідерської майстерності».

У рамках проекту в області продовжує активно розвиватись дитячий лідерський рух. Протягом року в області збільшилася кількість міських (районних, територіальних) органів самоврядування дітей та учнівської молоді, зокрема функціонує 44 органи учнівського самоврядування, які діють за різними моделями, максимально адаптованими до регіональних особливостей. До діяльності в обласній раді дітей Київщини долучились лідери новостворених територіальних громад, а саме: Дівичівської, Калитянської, Пісківської, Студениківської, Фурсівської, Тетіївської, Узинської.sa123

Навесні відбулися вибори керівного складу обласної ради дітей Київщини, головою якої обрано представника органу учнівського самоврядування м. Ржищів – Дімітрія Маламана.

Представники обласної ради дітей Київщини з міст Буча та Березань увійшли до складу нового дорадчого органу – Національної дитячої рада, яка створена у березні 2018 року при Уповноваженому президента України з прав дитини Миколи Кулеби., та долучились до рекламної агітації щодо запобігання боулінгу, кібербулінгу, насильства у сім`ї та небезпеки на дорогах.

Діяльність в органах учнівського самоврядування – це місце професійного зростання майбутнього лідера, людини нової генерації. Обласною радою дітей Київщини започатковано новий інтерактивний проект «Відкриваємо для молоді успішні підприємства Київщини», метою якого є розширення актуальних знань серед випускників закладів загальної середньої освіти області щодо можливостей вибору майбутньої професії та створення віртуального середовища для поширення інформації про сучасні успішні підприємства Київщини. Для лідерів органів учнівського самоврядування області у рамках проекту організовані екскурсії до ТОВ «Фармацевтичний завод «БІОФАРМА», ТОВ «Білоцерківський завод «Трібо», ТОВ «Маревен Фуд Україна», приватного підприємства «Ярослав», ТОВ «Грона» тощо. Активно долучились до реалізації вищезазначеного проекту лідери Білоцерківського, Богуславського, Васильківського, Володарського, Сквирського, Поліського районів та м. Біла Церква, Обухів, Переяслав-Хмельницький, Фастів.sa1234

У лютому цього року під час ділової зустрічі «Я громадянин правової держави» відбулося переукладання угоди про співпрацю між обласною радою дітей Київщини та Головним територіальним управління юстиції в Київській області. Діти-лідери активно долучились до участі та проведення правових заходів з учнівською молоддю у рамках всеукраїнського правопросвітницького проекту «Я маю право».

Органами учнівського самоврядування Київщини у цьому році проведено ряд заходів у рамках Всеукраїнської акції «Серце до серця» та зібрано близько 90 тис. грн. на придбання медичного обладнання для лікування дітей з вадами слуху. Активну волонтерську діяльність проводили лідери Білоцерківського, Богуславського, Бориспільського, Бородянського, Броварського, Васильківського, Володарського, Згурівського, Іванівського, Переяслав-Хмельницького, Поліського, Ставищенського, Яготинського районів та міст Біла Церква, Бориспіль, Переяслав-Хмельницький, Славутич, Фастів.

На сьогодні учнівське самоврядування Київщини має бути уособленням демократичної атмосфери в закладах освіти, формою самодіяльної організації дитячого життя, важливим чинником самовиховання особистості, формувати лідерів нової формації, компетентних, відповідальних особистостей, здатних мислити не ординарно, генерувати нові ідеї та приймати нестандартні рішення.

Національним пріоритетом є соціальна адаптація та інтеграція в суспільство дітей з особливими потребами шляхом організації їх навчання у закладах освіти. Позашкільна освіта відіграє важливу роль для таких дітей у становленні, розвитку, соціалізації та визначенні життєвих пріоритетів. З цією метою в закладах позашкільної освіти реалізується проект «Світ позашкілля для особливої дитини».sa12345

Заклади позашкільної освіти області створюють сприятливе освітнє середовище для надання якісних освітніх послуг та соціалізації таких дітей. Діти з особливими освітніми потребами навчались у 58 закладах позашкільної освіти області. Гуртковою роботою було охоплено понад 986 таких дітей, які відвідувати гуртки соціально-реабілітаційного, гуманітарного, оздоровчого та художньо-естетичного напрямів позашкільної освіти.

Для отримання позитивного результату освітньої діяльності при роботі з дітьми з особливими освітніми потребами важливим є запровадження на локальному рівні технологій арттерапії, зокрема: ізотерапія, музикотерапія та технології екотерапії. Активно в цьому напрямку працювали заклади позашкільної освіти Баришівського, Вишгородського, Згурівського, Іванківського, Києво-Святошинського, Переяслав-Хмельницького,  Таращанського, Яготинського районів та міст Біла Церква, Бориспіль, Васильків, Фастів, КЗ КОР «Центр творчості дітей та юнацтва Київщини». 

З метою реалізації соціальних проектів, соціально-реабілітаційних програм, проведення різних заходів для таких дітей заклади позашкільної освіти мають тісно співпрацювати із інклюзивно-ресурсними, оздоровчими центрами, молодіжними центрами реабілітації інвалідів тощо.

Модель позашкільної освіти області - це відкритий простір для кожної дитини, де вона могла б знайти себе, реалізуватися, вибрати свою освітню траєкторію та набути ключових компетентностей, потрібних для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці.

Основними завданнями на 2018/2019  навчальний рік визначено:

запровадження в практику роботи інноваційних моделей позашкільної освіти, спрямованих на створення відкритого творчого простору для кожної дитини;

збереження та розвиток мережі закладів позашкільної освіти як інформаційно-методичних, організаційних, ресурсних центрів з багатофункціональною структурою;

забезпечення прав на здобуття позашкільної освіти дітям об’єднаних територіальних громад шляхом організації роботи мережі гуртків на базі закладів загальної середньої освіти, а також створення окремих позашкільних навчальних закладів;

забезпечення формування сучасної мережі гуртків, творчих об’єднань за різними напрямами позашкільної совіти на базі закладів загальної середньої та позашкільної освіти з метою максимального охоплення дітей позашкільною освітою;

формування пріоритетів та стратегічних напрямів у роботі органів учнівського самоврядування, підтримка соціально значущих програм, ініціатив та проектів дітей-лідерів;

забезпечення охоплення дітей з особливими освітніми потребами різними формами позашкільної освітою з урахуванням стану їхнього здоров’я, можливостей та здібностей;

зміцнення і модернізація матеріально-технічної бази закладів позашкільної освіти, зокрема проведення ремонту будівель, споруд, оснащення їх сучасним спеціальним обладнанням й універсальними навчально-комп’ютерними комплексами для створення сучасного освітнього середовища.